woensdag 29 mei 2013

Ding 13 Screencasting of "hoevaak kun je Java downloaden?"

http://steveearle.com/
Nadat de pc voor de derde keer riep dat ik de laatste versie van Java moest downloaden begon ik wat wanhopig te worden. En geïrriteerd.
Ik heb niks tegen knutselen met pc's maar voor een vierde keer iets downloaden is onzinnig.

Leuk idee, dat screencasts maken. Maar misschien was het een goed idee geweest om in de tekst bij dit ding te wijzen op het geklooi met Java. Na wat rondzoeken kwam ik er achter dat mijn browser (Firefox) automatisch Java onklaar maakt. Na nog wat getut kreeg ik Java aan de praat en daarmee ook de programma's om een screencast te maken.

Maar ja, toen was ik al licht geïrriteerd. 

Ik heb een dingetje gemaakt dat laat zien hoe je eBooks kunt downloaden. Zonder dat je daarvoor betaalt. Niet omdat ik dat nou zo'n goed idee vind, maar omdat het kan.

Ik heb geen idee of het ding geluid maakt. Op het werk geeft mn pc bij filmpjes geen geluid en thuis liep het vast op de melding dat ik iets met Flash moest doen. Maar er was geen tijd meer om uit te zoeken wat er moest gebeuren. En het had al even geduurd voor de screencast klaar was. De pc liep een keer vast. Ziggo was akelig langzaam en Poes besloot ook een keer over het toetsenbord van de laptop te lopen.

Screencasts zijn een leuk idee. al moet je er wel een heus script op los laten. Anders duurt het allemaal veels te lang. Ik zag her en der op blogjes al plannen voor het gebruik van die screencasts. Dat gaan we vast doen!

Muziekje. Het is allemaal een beetje druk dus mn hoofd kon niet zo vlug een toepasselijk lied bij het onderwerp vinden. Dus doe ik een liedje van The Mastersons. Die kende ik tot zondag niet maar toen waren ze het voorprogramma van Steve Earle (Steve wie?) in Paradiso. Leuk groepje, of beter leuk duo. Meneer en mevrouw Masterson. Hij had aandoenlijk dikke brillenglazen en zij keek de hele avond stoïcijns stuurs voor zich uit.
Het lied heet denk ik "If you wanted too" wat met want lenig hersenwerk toch wel weer met het maken van een screencast te maken kan hebben.

19 opmerkingen:

  1. Gewaagd dat je juist dit onderwerp kiest. Laten we hopen dat niet al te veel mensen dit gaan doen, want dan kunnen we de hut wel sluiten...
    Ik vond het leerzaam, heb dit nog nooit gedaan. Ik vroeg me wel af of je kat dat getik veroorzaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. T is een aardig bruggetje naar t eBook ding dat hierna komt. Als ik zelf niet vergeet dat t een bruggetje is tenminste.
    Is er getik? Poes ligt meestal stil te snurken, t zouden de vissen kunnen zijn. Die willen nog wel eens tegen t glas van de vissenbak aanspringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Interessant, weer wat illegaals geleerd..........;-)
    En als wij het kunnen, kan de rest 't ook. Verklaard dan ook wel de niet gigantisch grote aanloop voor de e-books in de bieb, zeg maar.
    En dat het dus ook zo gemakkelijk gaat.
    Binnenkort zullen wij toch een e-reader hebben, (krijg hem van manlief voor het diploma!!) zo lekker voor 's avonds bij tent (zit nml een lichtje in) en voor 5 man op vakantie boeken mee nemen is al een bagage kar op zich.
    Dus als je hem svp niet delete, kunnen wij er binnenkort wat mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo makkelijk is t.
      Helaas.
      Want Meneer Aspe uit t voorbeeld verdient geen cent meer aan de gedownloade boeken. En wat moet meneer Aspe dan? Misschien kan hij bakker worden, ik gok dat er tenminste veel minder mensen zijn die het wel ok vinden om een brood bij de bakker zomaar mee te nemen.

      Verwijderen
  4. Oja en het geluid kan ik niet thuisbrengen, tikken, klappen, piepen geen idee wat er aan de hand was....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Terwijl ik toch niet echt astmatisch ben. En zo te lezen kunnen t de vissen ook niet zijn. T zal misschien t verkeer geweest zijn.

      Verwijderen
  5. Het klinkt in ieder geval ernstig schimmig met dat gekraak en geratel, echt underground. Past goed bij het onderwerp. Script is zeker handig, oefenen vooraf, zodat je weet wat er gebeurt. En opletten dat je de boel zo instelt dat je een 'maagdelijke' situatie creëert die de kijker van het filmpje ook tegenkomt.
    Overigens een zwakke manier om te verdoezelen dat je bibliothecaris bent, doen alsof je Peter Aspe niet kent... Je kent de Vlaamse held Pierre Aspeslag toch wel?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lo-Fi, daar ging ik voor :-)
    En nee, echt niet Edo, ik heb geen benul wie Pieter Aspe is, of Peter. Ik lees al jaren geen fictie meer en op t werk kom ik niet verder dan geld en dat soort dingen.
    Over t maken van die screencasts, ik moet nog wel uitzoeken hoe t beeld duidelijker wordt, steeds een hele pagina in beeld is niet altijd handig. Misschien kun je pauzeren en dan t opnamescherm verplaatsen of zoiets.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ken 'm ook alleen maar omdat ie in al die torrent bestandjes zit ;-)
    Je kunt een uitsnede maken van hetgeen je filmt, pauzeren, verplaatsen en je kunt met een webcam zelfs je eigen hoofd projecteren, dus leef je uit. Zelf schaal ik het venster nar bijvoorbeeld 800 x 600 px of vergroot het browserbeeld naar 125% o.i.d.. Dan zie je voldoende. En dit soort filmpjes werken het beste als je ze beeldvullend afspeelt.
    Het scherpere beeld krijg je als je de pro-versie aanschaft. Dan neem je in HD-kwaliteit op. Nu is dat max. 800 px.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je bent al net zo slecht als de rest :-)

      Dat van dat eigen hoofd projecteren lijkt me weer net wat teveel van het goede maar de rest van de tips zijn handig. Dank.

      Verwijderen
  8. Jij hebt dus gewoon bijna 5 minuten tegen je pc aan zitten kletsen zonder te weten of er wel geluid bij kwam ?
    LOL !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Iedereen weer gelachen? Fijn zo.
      Ik klets trouwens heel vaak zo maar wat tegen dingen aan. Lampen, tv's, tegen bijna alles kun je praten.

      Verwijderen
  9. Je lijkt mijn moeder wel, die kletst ook de hele dag door....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En dan noemen mensen mij vaak bot ...

      Ik klets niet de hele dag tegen lampen of tv's, dat staat er niet. Ik hou gewoon korte doch zinvolle gesprekken met die dingen. Daarna zwijg ik gewoon weer hoor.

      Verwijderen
    2. Dusss? Wat nou dussss? Waarom focust iedereen zich weer op een klein en minimaal dingetje?
      Ik ben de weg in mn eigen discussie geloof ik kwijt.
      Zo raar is t niet dat ik soms liever met lampen praat.

      Verwijderen