donderdag 2 mei 2013

#10 Google+ of "Een cirkel van haar"

Ik wil de meeste dingen wel proberen. Dus toen Google in 2011 + lanceerde probeerde ik dat ook. Misschien kwam het doordat je alleen met een uitnodiging toegang kreeg, dat kan. Ik heb zelfs het stupide Wave geprobeerd, daar moest je ook al een uitnodiging voor krijgen. Google + is/was een overduidelijke reactie op de dominantie van Facebook. En ik heb niets met Facebook.

Het duurde een tijdje voor ik het geknutsel met kringen van Google + begreep. Maar toen dat duidelijk was was ook meteen de lol er wel een beetje af. Ik heb, maar dat zei ik al, weinig met sites waarmee je je (sociale) leven kunt delen met vrienden van 30 jaar geleden die je vaak niet voor niets 30 jaar niet gezien hebt.

Google. Tja. Van lang terug, tijdens de eerste internetcursussen die ik gaf kan ik me nog herinneren dat het ooit alleen een zoekmachine was. Waarmee je verdomd goed kon zoeken. Maar als er dan cursisten vroegen waar die site z'n geld mee verdiende moest ik het antwoord schuldig blijven. Er waren geen reclames te vinden. Die kwamen pas later. Maar toen kwamen ze ook in veelvoud.

Google is overal. Als zoekmachine, als sociale netwerkplek, als routevinder, als vastlegger van hoe het straatbeeld er uit ziet, als blogplek, als mailplek en binnenkort kun je er ook je bril gaan kopen.

Of die bril gratis zal zijn, dat weet ik niet maar verder lijkt alles betaald te worden door reclames. Gratis is het nieuwe verdienmodel.

Ooit was er een uiterst mooie zoekmachine, Altavista. Die hadden ook een mailservice. Prachtig mooi. Mijn hele leven, nou ja, een deel van mijn leven zat in de mail die heen en weer ging via Altavista. Tot het plots financieel niet zo lekker meer ging met Altavista. En weg was de mail. Nooit meer teruggezien

Nee, dat gebeurt natuurlijk niet met Google. Tuurlijk niet. Google heeft alleen maar onverslijtbare producten. Denk maar aan Google Reader.

Sorry, Google + dus. Als mezelf zal ik het verder niet gebruiken, daar was ik in 2011 al redelijk vlug achter. Of de bibliotheek er wat mee kan weet ik nog niet. Het imago van + lijkt me volwassener, serieuzer dan dat van Facebook. Dus misschien moeten we nog eens wat verder naar + kijken om te zien wat er inhoudelijk mee kan en, niet onbelangrijk, of de doelgroepen die we willen bereiken gebruik maken van +.

Wie trouwens wat genoeg van de hegemonie van Google begint te krijgen zou dit artikel eens kunnen lezen. Het zet mooi aan aantal alternatieven op een rij.

O ja, de hangout. Leuk, en handig voor de samenwerking met Heiloo. Maar dat is al op meerdere plekken geconstateerd.  

Liedje. Lastig. Door de kringen van Google + kwam m'n hoofd met het woord circles. Miles Davis heeft een mooi nummer dat zo heet. Maar jazz? Misschien nog even niet.
"Will it go round in circles?" van Billy Preston wordt het. De titel lijkt een zekere diepzinnige verhandeling aan te geven over het zich altijd maar weer herhalen van bepaalde dingen en/of gevoelens. Maar de rest van het lied blijkt over helemaal niets te gaan. Maakt niet uit, het is een fijn lied. En mocht je er toch niks aan vinden, kijk dan gewoon even vanwege het haar van meneer Preston.
Onovertroffen omvangrijk, en ook bijna een cirkel.

3 opmerkingen:

  1. Wave inderdaad, dat was er ook nog. Grappig, die was ik helemaal kwijt.
    Heb je al een goed alternatief voor Reader ? Ben bang dat de petitie niet helpt...
    Erg lekker nummer trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens mij was iedereen Wave kwijt voor ze het hadden. God wat was dat een raar iets.
    Thuis heb ik Feedly als add-on voor Firefox geinstalleerd. Of als plug-in, ik weet t verschil nooit. Dat werkt wel goed al krijg je opdringerig veel afbeeldingen meegleverd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De rol van de bibliotheek is wat lastig in deze. Ann de ene kant zul je kennis moeten hebben en gebruik moeten maken van wat mensen in grote getale gebruiken. En dat is nou eenmaal Google. Aan de andere kant is het ook onze taak om te weten wat er speelt en mensen er op wijzen dat er alternatieven zijn. Hen helpen bij het maken van bewuste keuzes. Hen af helpen van het vreemde idee dat wanneer je het niet via Google kunt vinden het dus niet bestaat.

    En het idee dat iets voor eeuwig is, dat is ook niet meer van deze tijd. Dingen komen en gaan vlugger als ooit tevoren. Zolang data gered kan worden en weer in andere toepassingen gebruikt kan worden valt het wel mee. Helaas is het met die uitwisselbaarheid niet altijd goed geregeld. Met Reader wel en kun je met andere apps je feedlijst verder gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen