woensdag 8 mei 2013

#11 Lokaal Sociaal of "Sociaal?"

In de NRC las ik vorige week een interview met de wetenschapper José van Dijck. Zij schreef een kritisch boek over de geschiedenis van de sociale media. Wat quotes uit het interview.

"Het web sociaal maken betekent in werkelijkheid het sociale technisch maken. Sociaal gedrag dat gecodeerd wordt maakt activiteiten van mensen formeel, bewerkbaar en manipuleerbaar. Oftewel: Je kunt er geld mee verdienen door advertenties op maat mee te verkopen. Elke verbinding, elke like, tweet of YouTube-view biedt een nieuwe verkoopkans. Het zijn deze connecties, die lijntjes binnen en tussen de netwerken die inmiddels belangrijker zijn geworden dan de gebruikers zelf.
Die gebruiker veranderde van een 'produser' (samentrekking tussen production en usage, de participerende deelnemer in een netwerk) in een 'frustomer'; een samentrekking van friend en customer".

"Het risico bestaat dat Facebook op een moderne Tupperware-party gaat lijken, waarbij je vrienden zich opdringen met producten".

Ik lig niet van nature dwars hoor. Maar over zo'n interview denk ik wel een tijdje na. 

Ik bekeek een aantal websites van instellingen etc in de gemeente en zocht naar, als ze er al zijn, hun uitingen op de sociale media (spreadsheet hier  ).
Dat viel niet mee. Een aantal instellingen doen wat, of meer maar verwijzen daar dan weer lang niet altijd naar op hun website. En de meeste zenden alleen. Van de veelgeroemde communicatie met de gebruiker/volger/klant/inwoner/mens is vaak geen sprake.

En daar komt dat interview met mevrouw Van Dijck weer om de hoek kijken.

Sociale media lijken steeds minder sociaal te worden. Tenminste, wanneer je sociaal vertaalt als "gebruikers dragen gelijkwaardig bij aan xxx". Sociale media lijken steeds meer een ding te zijn/worden dat elk bedrijf (commercieel of ideëel) gebruikt omdat het nu eenmaal bij de moderne marketing tools is gaan horen. En daar wordt het, volgens mij dan, zorgelijk.
Als iedereen voornamelijk aan het zenden slaat is er weinig ruimte om nog ergens naar te luisteren. Dat lijkt me iets waar bibliotheken, en ook de onze over na zou moeten denken. Natuurlijk is marketing belangrijk maar er komt een moment waarop de gewone mens, de gewone sociale media gebruiker iets krijgt van "stop jij die stroom van digitale zelfpromotie eens even lekker in je rechteroor".

Liedje. Ik dacht even "All 'Bout The Money". Maar dat is misschien te cynisch, en het is ook nog een rottig liedje. Dus wordt het "Everybody's Talking" vanwege

Everybody's talking at me
I don't hear a word they're saying

verder lijkt het me gewoon een lied over een verloren liefde en niet over sociale media maar die twee regels passen goed.  Het lied is eigenlijk van Harry Nilsson maar hieronder staat het in de versie van The Beautiful South. De South, of TBS was een reuze sociaal bandje. Iedereen, of die nu meeschreef aan een liedje of alleen maar een gitaarduddeltje deed verdiende hetzelfde. Fijn groepje.

8 opmerkingen:

  1. Wat goed uitgezocht, wat er gaande is in de sociale media in Langedijk ! Nog niet zoveel als ik dacht / hoopte.

    Fijn liedje, maar wie is zij ? TBS is toch deels The Housemartins ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eigenlijk had ik ook nog naar de activiteiten van het basis onderwijs willen kijken, maar dat werd wat teveel.

    Bonuspunten voor je connectie tussen HM en TBS. Zij die zingt is Jacqui Abbott. Ze was de tweede zangers van de South. De eerste, Brianna nog wat ging weg omdat ze het niet eens was met sommige teksten die ze moest zingen. Abbott verliet de band terwijl die tourde in de VS. Ze koos voor het opvoeden van haar autistische zoontje (tenminste, ik dacht dat het om een zoontje ging).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volgens mij hoorde ik Ka daar wel over, de scholen en wat zij wel en of niet doen op gebied van Social Media.

    Ja, dat vind ik wel leuke muziek ook allemaal ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gelukkig, dan hoop ik maar dat Karen dat gaat doen.

    Ach ja, soms, heel soms zijn we het ergens over eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik snap wat je zegt. Het is de vraag wat de oorzaak is. Komt het door het medium of door de mensen die het medium niet goed begrijpen? Ik merk dat heel erg met 23Dingen, waar we mensen proberen duidelijk te maken wat sociale media zijn. Je voelt dan een ongemakkelijkheid en het begrijpen gaat vaak niet verder dan het vertalen van oud gedrag naar nieuwe media. Zenden is dus het gevolg. Delen is niet vanzelfsprekend en het gesprek aan gaan al helemaal niet. Waarom een service als Durftevragen niet massaal omarmd wordt is me in dat opzicht wel duidelijk, maar naar mijn gevoel onterecht. Alsof sociale media niet bij jouw werk horen, alsof je de vragen alleen via je linkeroor wil horen en het storend vindt als ze via je rechteroor worden gesteld. Dat bibliotheken daar last van hebben is niet zo verwonderlijk als je ziet hoe andere (traditionele) instanties ook worstelen met diezelfde media. Het zijn aangeleerde trucjes en komt niet vanuit een gevoelde en beleefde noodzaak. Daarbij kunnen we alles meten, willen we alles beheersen en het allemaal met zo min mogelijk moeite voor elkaar krijgen. Want we hebben geen geld, tijd en ach sociale media is toch eigenlijk best flauwekul, leuk voor erbij.

    Het overzicht is leuk en handig, maar beperkt zich tot instanties. Ik zou me niet tot hen beperken, maar je vooral ook richten op de personen van vleesch en bloed. Mensen die belangrijk zijn in het dorp, stakeholders, mensen die invloed hebben op de publieke opinie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. T is natuurlijk ook lastig Edo, om in een tijd waarin steeds minder geld bij de lokale subsidieverstrekker vandaan komt dingen te doen die over de lokale grenzen heen gaan. Het is dan wel heel idealistisch om dat te doen (en in mijn ogen ook noodzakelijk voor het voortbestaan van de bibliotheek als idee) maar het maakt het wel moeilijk te "verkopen".

      We zullen eens op zoek gaan naar stakeholders. Hoewel ik bij dat woord altijd aan Argentijnse restaurants moet denken. Maar daar zet ik me dan wel overheen.

      Verwijderen
    2. Met tools als Hootsuite is het juist heel goed mogelijk om te filteren op locatie en daarmee je te richten op vragen die in jouw directe omgeving gesteld worden. Volgens mij valt dat goed te verkopen aan je subsidieverstrekker, die dit ook als zijn taak zou moeten beschouwen.

      Verwijderen
    3. Het woordje "zou" in de laatste zin is wel een goed gekozen woord. Maar, we zullen t eens gaan proberen.

      Verwijderen